Ontdek de leeuwen in Kampen en… in het Biermuseum!

Lang voordat er dierentuinen waren, had Kampen al een paar leeuwen. Ze waren gehuisvest in de Leeuwentoren, vlakbij de Stadsbrug. In het rondeel kon de bevolking ze bekijken. In het Kamper straatbeeld van nu komen talloze leeuwen terug. Tijdens de Leeuwenroute van Biermuseum Kampen ontdek je er een twintigtal. Spannender nog, in het Biermuseum aan de Voorstraat zelf zijn er leeuwen te vinden!

Witte leeuwen wel te verstaan, van Brouwerij de Witte Leeuw. Samen met deze exclusieve brouwer uit de regio presenteert het Biermuseum een onthullende Leeuwenroute. Op eigen gelegenheid te lopen of, op de eerste zondag van de maand, met gelegenheidsgids én Kampenaar Erwin Pelleboer. Desgewenst kun je de Leeuwenroute skeeleren of als nordic walkingroute lopen. Voor- en achteraf is het goed toeven in ons bierlokaal met de bieren van Brouwerij de Witte Leeuw: Amarillo Sun & Hopus Dei. Wij serveren daarbij wat hartigs. Natuurlijk kunnen onze eigen bieren van Henrick Aeltsz ook geproefd worden: Kamper Trots & Kamper Vreugd. Wees welkom!

Kamper leeuwen
In de laatste jaren dat Henrick Aeltsz in het pand van het Biermuseum woonde, kwamen de eerste leeuwen in Campen. Mogelijk door de goede handelscontacten met Zuid-Europa, in deze hoogtijdagen van Kampen, werden de eerste twee leeuwen in 1477 aan het Kamper stadsbestuur cadeau gedaan. Zij waren een cadeau van kooplieden in Lissabon. In 1483 kreeg Campen twee leeuwen uit Sevilla in Spanje. Ze dienden tot vermaak van de Kamper burgers en daarmee liep Campen voorop in Nederland. Tot dan toe waren er alleen leeuwen aan het hof te vinden, zoals een opgraving aan het Buitenhof in Den Haag laat zien. In oktober 2022 werden bij een opgraving twee leeuwenbotten gevonden die bleken te horen bij de voorpoot van een jonge leeuw. Tussen 1344 en 1358 werden er leeuwen gehouden op het Buitenhof.

In Campen leefden de leeuwen in een muurtoren die verbonden was met een ommuurd terrein dat als buitenverblijf diende. Ze werden gevoed met schapen en geiten die in opdracht van het stadsbestuur op het schiereiland Seveningen (tegenover Brunnepe) werden gehouden. Tegen betaling (als in dierentuinen!) mochten de Kamper inwoners kijken naar de leeuwen in het rondeel. Het liefst brachten zij een bezoek als de leeuwen werden gevoerd. Het luide gebrul, waarmee de leeuwen hun maaltijd besprongen, moet door de hele stad (nu: binnenstad) te horen zijn geweest.

De Witte Leeuw
Een jaar na haar oprichting is het Biermuseum een samenwerking aangegaan met brouwerij De Witte Leeuw uit Wezep. Op bescheiden schaal b(r)ouwen zij sinds 2010 aan de weg met eigentijdse bieren die een verfrissende karakter hebben. De brouwerij wil een brug slaan tussen het authentieke Belgische bier en het ”smaakgeweld” uit Amerika. Vijf bieren hebben ze momenteel in het assortiment. Met de Leeuwenroute werd de samenwerking beklonken en werden twee bieren van De Witte Leeuw geïntroduceerd bij het Biermuseum.

Amarillo Sun was het eerste speciaalbier van De Witte Leeuw. Dit blonde bier belooft een frisse fruitige (citrus) volle hopsensatie. De hop komt uit de Verenigde Staten, om precies te zijn uit Amarillo, de stad van The Dukes of Hazard. Dit bier is ’hoppiger’ dan standaardbier en slaat ook in Amerika heel goed aan. Een echt zomerbiertje met hop uit Amarillo verklaart de naam. Hopus Dei is een ’Italian Abbey Tripel’, een klassiek gebrouwen tripelbier volgens een oud Italiaans kloosterrecept. Dit laatste verklaart de woordspeling in de naam van het krachtige bier. Deze aanvulling op de proeverijen van het Biermuseum Kampen vormen een waardige en smakelijke afsluiting van de Leeuwenroute.

Leeuwenjacht
In 2019 heeft cultuurZIEN de geschiedenis van de Kamper leeuwen beschreven en in beeld gebracht.

Voor het Biermuseum heeft de kleinschalige Kamper kunst- en cultuurorganisatie de Leeuwenroute gemaakt in een wijde cirkel rondom het Biermuseum. Hiermee maakt u kennis met het historische Kampen op een originele manier. Iedere zondagmiddag om twee uur start de Leeuwenroute met twee topbieren en een bijzondere, waargebeurde geschiedenis over de Kamper leeuwen. Daarna volgt een rondwandeling van ongeveer een half uur waarbij vijftien leeuwen te ontdekken zijn. Na afloop wacht in ons Biermuseum een heerlijke Tripel. Behalve de leeuwen zijn er ook twee dolfijnen te ontdekken en treft u misschien wel een engel aan!

Elke eerste zondag van de maand vindt de rondwandeling plaats onder begeleiding van een ervaren gids voor de prijs van €22,50. De overige zondagen is de route zelf te lopen met in een brochure voor de prijs van €17,50. Voor wie nog meer wilt zien, zoals de Leeuwentoren verderop in de stad, kan terecht bij cultuurZIEN voor haar Leeuwenjacht. cultuurZIEN heeft ook creatieve opdrachten voor jong en oud rondom dit thema. Vooraf en achteraf bent u natuurlijk welkom aan de Voorstraat voor een heerlijk biertje!